Het belangrijke werk van Baas wordt mogelijk gemaakt door ontzettend veel verschillende mensen. In de serie ‘Het werk van …’ vragen we collega’s naar hun werk. Wat doen ze bij Baas? Wat maakt het werk leuk? Zo leren we elkaar beter kennen, ontdek je wat werken bij Baas betekent en hoe divers het kan zijn. Dit keer: Het werk van Floris Bessems.
Voor welk beroep moet je sociaal vaardig en creatief zijn, goed kunnen ‘verkopen’, problemen kunnen oplossen en verstand hebben van materialen en technieken? Je zou het niet meteen verwachten, maar als engineer in de ondergrondse infrasector moet je beschikken over deze vaardigheden. Het tekent de ontwikkeling die het vak heeft doorgemaakt, zegt Floris Bessems (29), teamleider engineering voor Baas in Rotterdam. Want de tegenwoordige infra-engineer is al lang niet meer de man of vrouw die de hele dag achter een beeldscherm zit. ‘Dat zou je misschien denken, maar dat is in ons geval niet waar.’
Nog maar twee jaar terug was hij zélf ook fulltime engineer. ‘Mijn teamleider ging weg en ik kreeg de kans om zijn plek over te nemen. Ik vond het een mooie stap en ben blij dat ik het heb gedaan’, zegt Floris. Al betekent het wel dat hij nog altijd aan een inhaalrace bezig is. ‘Soms merk je dat je niet de ervaring van een senior engineer hebt. Je hebt minder projecten afgerond. Maar de basisprincipes, die beheers ik allemaal. Met goed communiceren en met de juiste vragen stellen kom je er ook.’
Goed kunnen communiceren. Het is een van de vereisten die aan het vak van engineer worden gesteld. Een vak in ontwikkeling: het is nog maar een paar jaar terug dat infrabedrijven dat deel van het werk uit handen van de netbeheerders namen. ‘In het verleden was het gebruikelijk dat een aannemer een pakket kreeg van een netbeheerder: ga dit maar maken. Een aantal jaren terug hebben we gezegd: wij weten hoe het buiten zit, we weten hoe het gemaakt moet worden. Wij gaan het pakket zelf samenstellen.’
Die andere rolverdeling maakt dat de functie van engineer breder is geworden. Floris: ‘Wij krijgen een schetsontwerp en pluizen het verder uit tot een definitief ontwerp. En dan regel je alles om het te kunnen uitvoeren. Dat betekent onder meer een vergunning. Je overlegt met gemeenten, met wegbeheerders en stemt het ontwerp af met de netbeheerder. Je moet problemen oplossen en creatief zijn. Het is belangrijk om sociaal en communicatief vaardig te zijn om draagvlak te creëren voor je ontwerp , om het zo maar te zeggen.’
Goede engineers zijn moeilijk te vinden. Ook al omdat er tot voor kort geen specifieke opleiding was voor engineers in de ondergrondse infrasector. ‘Ik heb zelf werktuigbouwkunde gestudeerd, met de focus op energietechniek. Dat is een heel brede opleiding, het enige wat ik miste was specifieke kennis van de aannemerij. Maar die is bijgespijkerd in de praktijk. Baas heeft nu samen met kennisleverancier TVVL de post-hbo-opleiding ‘ondergrondse infratechniek’ ontwikkeld. Die sluit perfect aan bij ons werk, want de opleiding is door Baas samengesteld.’
Nu nog voldoende instroom van aspirant infra-engineers. ‘Er is gewoon heel veel werk, de energietransitie is in volle gang. Dat in combinatie met een beroep dat niet zo sexy is, zorgt voor krapte. Ik ben een team aan het bouwen, maar het is lastig om aan mensen te komen. Zeker jonge gemotiveerde mensen.’
‘Een leuke, diverse club tussen de 24 en de 50 jaar met twee vrouwen en twee jonge gasten’, zegt hij van zijn team. ‘Het is een jong team, maar ook met ervaring. Het is mijn uitdaging om die ervaring te behouden en te groeien. Eén collega heeft technische bedrijfskunde gestudeerd. Dat is een minder voor de hand liggende opleiding. Ik heb er ook een ex-maritiem officier bij, die werkte op een schip. Maar als je slim bent en je wilt, kan ik je intern opleiden en kun je aan de slag.’
Floris kwam direct vanuit zijn studie bij Baas terecht. Over zijn keuze: ‘Ik ben bij Baas gebleven om het sociale aspect. Ik heb niet in heel veel keukens gekeken, maar ik voel hier een fijne, menselijke sfeer.’ Ook als de functie van teamleider niet op zijn pad was gekomen, had hij stappen kunnen zetten. ‘Als je start als engineer begin je bij de nieuwbouwaansluitingen, de kleinere projecten. Dan leer je snel de processen en de techniek. En kun je doorgroeien naar de grote middenspanningroutes, verzwaring van het laagspanningsnet, de aansluiting van windparken en ook nog steeds gassaneringen. Dat zijn grote projecten. We denken bij Baas ook na over strategische innovaties, over de nieuwste ontwikkelingen in de markt zoals slimme laadpalen. Je hebt hier echt mooie doorgroeimogelijkheden.’